Latinalaisen Amerikan Kolumbia oli pitkään yksi maailman 10:stä vaarallisimmista maasta ammattiyhdistysaktiiveille, mutta nyt turvallisuustilanne on hieman helpottanut. Kuitenkin ihmisoikeuksia puolustetaan maassa edelleen usein oman hengen uhalla. SASK ja AKT tukivat aiemmin vaikeissa oloissa toimivia paikallisia ammattiliittoja, mutta nyt ne tulevat toimeen omillaan.
—
Taulukossa henkirikosten määrä Kolumbiassa sataatuhatta asukasta kohden 1990–2018.
——
Kuljetus- ja logistiikka-alalla työskentelee Kolumbiassa noin 1,25 miljoonaa ihmistä. Heistä vain hyvin harva kuuluu ammattiliittoihin. Satamatyöntekijöiden joukossa tehdyssä valtakunnallisessa tutkimuksessa (2017) noin 50 % työntekijöistä piti liittojen toimintaa hyvänä, mutta heistä yli 70 % ei uskaltanut liittyä liittoon, koska pelkäsi menettävänsä työnsä työnantajan ammattiliittojen jäseniin kohdistamien toimien seurauksena.
Hankalasta tilanteesta huolimatta vuonna 2016 rekisteröitynyt kuljetusalan työntekijöiden liitto SNTT on onnistunut kasvattamaan jäsenmääräänsä kiihtyvällä tahdilla. Katso alla olevasta graafista, miten jäsenmäärä moninkertaistui kolmessa vuodessa.
Hankkeen aikana perustettiin nuorten komiteoita sekä järjestettiin tapahtumia, kuten jalkapallo- ja biljarditurnauksia. Jäsenhankinta onnistui hyvin. Nuorten ja naisten osuus liitoissa kasvoi, ja kokonaisjäsenmäärä moninkertaistui.
Sen jälkeen niin satamissa kuin muuallakin kuljetusalalla työntekijät ovat työskennelleet nollatyösopimuksilla ja heidän palkkojaan on poljettu. Työehtosopimukset puuttuivat ja työturvallisuus on ollut heikolla tolalla. Työntekijöitä on syrjitty etnisen taustan perusteella. On myös tavallista, että työnantajat uhkailevat järjestäytyneitä työntekijöitä. Liitot ovatkin joutuivat aloittamaan toimintansa käytännössä nollasta, mutta saavuttivat SASKin hankkeen tuella monia parannuksia työntekijöille.
Kamppailu oli vaikea, sillä sataman 380 työntekijästä jäseniä oli vain 87. Liitto järjesti kuitenkin äänestyksen, jossa 87 % työntekijöistä kannatti lakkoa. Työehtosopimus syntyi lopulta 15 päiväisen lakon jälkeen, kun SNTT uhkasi pyytää muiden satamien työntekijöitä liittymään solidaarisuuslakkoon. Liiton puolesta sopimuksesta neuvotelleen ryhmän kuudesta jäsenestä neljä oli alle 30-vuotiaita nuoria.
Lue luottamusmiehen haastattelu tästä linkistä.